Klik hier voor vergroting |
|
||||||||||||||||||
Vredesallegorie 1697 NVLLA SALVTE BELLO privebezit, Olst. Klik hier voor vergroting |
Beschrijving De plaat is een gladde boogplaat met aan de bovenzijde een zwevende putto. Een fakkel - naar beneden gericht - houdt hij in zijn rechterhand. Zijn linkerhand houdt hij op een wimpel, met daarop een onduidelijke (Duitse?) tekst. Voor het overige is de plaat glad afgewerkt met een eenvoudige rand. Geheel onderaan links staan onduidelijke letters C.. Vermoedelijk is de plaat een allegorie op de vrede. Achtergrond In de periode na de Tachtigjarige Oorlog werden haardplaten regelmatig versierd met vredesallegorieen. Dat zijn voorstellingen - doorgaans personificaties - die met de vrede te maken hebben. Een mooi voorbeeld is de allegorie op de Vrede van Westfalen (1648). De drie duiven op die plaat symboliseren de drie verdragspartners van de Westfaalse Vrede: de Duitse Keizer Ferdinand III, Koning Lodewijk XIV van Frankrijk en Koningin Christina van Zweden. Geheel bovenaan de plaat staat PAX OPTIMA RERVM: vrede is het hoogste goed. Andere voorbeelden tonen vredesengelen met trompetten en bijschriften zoals PAX (vrede), NVLLA SALVTE BELLO 1697 (in de oorlog ligt geen heil) of FRIEDT BRINGT FREVDT (vrede brengt vreugde). Een Saarlandse haardplaat uit 1738 verwijst naar de Weense Vrede uit dat jaar. Hij toont de vredesengel met de krans van de overwinning in het haar. In de hand draagt ze een naar beneden gerichte oorlogsfakkel. Referenties [1] Karlheinz von den Driesch, Handbuch der Ofen-, Kamin- und Takenplatten im Rheinland, 1990 |
Dit is de versie van 2 november 2003
Copyright © 1999 - M.H.Brascamp, All rights reserved.
Deze site wordt gesponsord door
BrascampVeiligheidAdvies B.V.