|
|||||||||||||||||
Beschrijving De personificatie van de middag is een gekroonde dame. Ze loopt in een tuin met bloemen. In haar linkerhand houdt ze de parasol waaronder ze loopt. In haar rechterhand heeft ze een waaier. Aan haar voeten is nog leesbaar: 'DER MITAG' Het tafereel is omgeven met een parelrand. Links en rechts zijn zuilen. Boven het middentafereel bevindt zich een enigszins klaverbladvormige boog, met daarin ranke bladvormen en twee tulpen. De plaat is aan de bovenkant afgewerkt met twee zeeslangen en een granaatappel. Een vergelijkbaar exemplaar bevindt zich in de Museumboerderij te Epe. Achtergrond Op haardplaten worden dikwijls symbolische afbeeldingen aangetroffen, vaak in de vorm van personificaties. Dat zijn meestal vrouwelijke personen met een of meer attributen waaraan ze zijn te herkennen. Het gebruik van dergelijke personificaties nam vanaf de 17e eeuw een grote vlucht. Het ongetwijfeld belangrijkste werk uit die tijd is 'Iconologia' van de Italiaan Cesare Ripa. Ripa gaf een zeer uitgebreid overzicht van allerlei personificaties waarbij hij zich baseerde op een gedegen kennis van historische bronnen. De eerste uitgave van Ripa's Iconologia verscheen in 1593: een verzameling van ongeveer honderd allogorieën, zonder illustraties. De volgende edities verschenen kort daarop in 1602 en 1603. De laatste was geïllustreerd met meer dan 400 afbeeldingen. 'Iconologia' verscheen daarna nog 8 keer in Italie en verder in 17e eeuwse vertalingen in Engeland, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Ripa's afbeelding van de Middag is een blond gevleugeld kind, in felgekleurde draperie en met halfhoge laarzen. Hij vliegt door de lucht met een lotusbloem in de ene en het teken van de dierenriem (het symbool van Jupiter) in de andere. Referenties - |
Dit is de versie van 15 oktober 2001
Copyright © 1999 - M.H.Brascamp, All rights reserved.
Deze site wordt gesponsord door
BrascampVeiligheidAdvies B.V.